Τι αποκαλύπτουν οι απολογίες για τα Τέμπη...
Τα τρένα πριν και μετά τη Λάρισα ήταν «τυφλά». Ο ΟΣΕ δεν είχε τον παραμικρό έλεγχο στην ΕΡΓΟΣΕ, τη θυγατρική του εταιρεία που χειριζόταν τη Σύμβαση 717 για τα συστήματα ασφάλειας στον σιδηρόδρομο. Η ίδια περίφημη Σύμβαση 717, για την... οποία είχαν δαπανηθεί τεράστια ποσά και βάλτωνε από το 2014, επισπεύστηκε μετά το δυστύχημα των Τεμπών, διότι «το θέμα ήταν ψηλά στην ατζέντα και όλα τα βλέμματα ήταν στραμμένα στον χρόνο ολοκλήρωσης του έργου», όπως κατέθεσε στέλεχος του ΟΣΕ.
Τα παραπάνω προκύπτουν από σειρά εγγράφων, υπομνήματα και απολογίες κατηγορούμενων για τη σιδηροδρομική τραγωδία, που είδε το NEWS 24/7. Έναν χρόνο μετά, στα χέρια του ανακριτή Λάρισας βρίσκεται σημαντικός όγκος στοιχείων. Παρά την προσπάθεια της κυβέρνησης να παραμείνει η υπόθεση στο «ανθρώπινο λάθος», τα διωκτικά έγγραφα και η εσωτερική αλληλογραφία μεταξύ υπηρεσιών δείχνουν σαφώς ότι όλοι γνώριζαν για την κατάσταση διάλυσης στον σιδηρόδρομο και τίποτα δεν είχαν κάνει για να την αποτρέψουν.
Στα μέσα Ιουλίου 2023, τεσσεράμισι μήνες μετά το δυστύχημα στα Τέμπη, ο Προϊστάμενος Επιθεώρησης Λάρισας, ο οποίος παραμένει προσωρινά κρατούμενος, όπως και ο σταθμάρχης το μοιραίο βράδυ, κατέθεσε αίτηση αποφυλάκισης. Σε αυτή σημειώνεται αρχικά ότι η ηλεκτρική σηματοδότηση στο τμήμα Λάρισα – Θεσσαλονίκη ήταν εκτός λειτουργίας από τον Ιούλιο του 2019, λόγω της πυρκαγιάς που είχε ξεσπάσει στο κέντρο τηλεδιοίκησης της Λάρισας, στη θέση «Ζάχαρη».
«Αυτό σημαίνει ότι η διαχείριση της κυκλοφορίας γίνεται με τηλεφωνικό σύστημα αποκλεισμού, με τους σταθμούς Λάρισας και Ν. Πόρων να αποτελούν τα δύο άκρα του τμήματος αποκλεισμού. Η διαχείριση γίνεται αναγκαστικά με εξασφάλιση ελεύθερης γραμμής, μετά από συνεννόηση των σταθμαρχών», σημειώνεται στο έγγραφο. Ο ίδιος περιγράφει ότι σε κανένα τμήμα του ελληνικού σιδηροδρόμου δεν λειτουργούσε το ολοκληρωμένο σύστημα της σύγχρονης σηματοδότησης ETCS level 1. Επίσης, περιγράφει ότι δεν λειτουργούσε το σύστημα ασύρματων τηλεπικοινωνιών GSM-R μεταξύ μηχανοδηγών και μηχανοδηγών-σταθμαρχών.
Στη δικογραφία υπάρχει επιστολή προϊσταμένου κρίσιμης Διεύθυνσης του ΟΣΕ προς τη διοίκηση οργανισμού, με ημερομηνία Απριλίου 2020, στην οποία επισημαίνεται, ειδικά για τη Λάρισα, η σημασία της Σύμβασης 717 που παρέμενε ανεκτέλεστη. «Η μη παράδοση του έργου δυσχεραίνει τη διεξαγωγή της κυκλοφορίας των αμαξοστοιχιών, που διέρχονται από παρακαμπτήριο γραμμή, από Σταθμό Μεζούρλου κατά την είσοδο της γραμμής ανόδου και εξέρχονται κατά την έξοδο από τον Σταθμό Λάρισας», σημειώνεται.
Επιπλέον, υπάρχει ένα εσωτερικό έγγραφο, που είχε αποκαλύψει το NEWS 24/7, με ημερομηνία 2 Αυγούστου 2022, της Διεύθυνσης Κυκλοφορίας του ΟΣΕ, το οποίο χαρακτηρίζεται «επείγον» και απευθύνεται, μεταξύ άλλων, σε όλους τους σταθμάρχες. Από αυτό προκύπτει ότι, παρά την όποια πρόοδο στη σηματοδότηση και την τηλεδιοίκηση της εργολαβίας 717, στην πράξη τα τρένα κινούνταν χειροκίνητα:
«Την περίοδο αυτή παραδίδονται σταδιακά συστήματα σηματοδότησης και συστήματα τηλεδιοίκησης στον κύριο άξονα του δικτύου», σημειώνεται αρχικά. «Διαπιστώνεται ότι, ως υπόλειμμα της ως σήμερα πρακτικής υποδοχής αμαξοστοιχιών χωρίς τη διάθεση διατάξεων σηματοδότησης, τα παραδοθέντα συστήματα χρησιμοποιούνται ουσιαστικά με τηλεχειριστήρια αλλαγών, χωρίς να αξιοποιούνται οι δυνατότητες που αυτά διαθέτουν».
ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ ΤΟΥ 24MEDIA LAB ΓΙΑ ΤΑ ΤΕΜΠΗ
Για να διαβασετε ολόκληρο το κείμενο, πατήστε ΕΔΩ...
πηγη news247.gr