Καθαρά κέρδη ύψους 800 δισεκατομμυρίων δολαρίων για την παγκόσμια αεροπορική βιομηχανία αναμένει το 2023 η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ).
Οι αεροπορικές εταιρείες παγκοσμίως βρίσκονται σε τροχιά για έσοδα ρεκόρ άνω των 800 δισεκατομμυρίων δολαρίων φέτος, σύμφωνα με τη Διεθνή Ένωση Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ) η οποία διπλασίασε την πρόβλεψή της για τα κέρδη του κλάδου για το 2023 σε σχεδόν 10 δισεκατομμύρια δολάρια.
Ο γενικός διευθυντής της Iata, Willie Walsh, αρνήθηκε ότι οι ναύλοι ήταν υπερβολικοί παρά την αναβάθμιση των οικονομικών προοπτικών. Είπε ότι τα περιθώρια κέρδους παρέμειναν «μικρά» και κατηγόρησε τους προμηθευτές αεροπορικών εταιρειών για την αύξηση του κόστους.
Μετά τις απώλειες της βιομηχανίας 183 δισεκατομμυρίων δολαρίων τα χρόνια της πανδημίας, ο Walsh είπε ότι οι αεροπορικές εταιρείες «βρίσκονταν καθ' οδόν προς ένα κερδοφόρο, ασφαλές, αποδοτικό και βιώσιμο μέλλον». Οι άνθρωποι πετούσαν παρά τις οικονομικές αβεβαιότητες, είπε, με τα τελευταία στοιχεία να δείχνουν την επιβατική κίνηση κάτω από λιγότερο από 10% σε σχέση με τα επίπεδα του 2019.
Η Iata προβλέπει ετήσια έσοδα ρεκόρ ύψους 803 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2023 και καθαρά κέρδη 9,8 δισεκατομμυρίων δολαρίων – υπερδιπλάσια από την προηγούμενη πρόβλεψη που έγινε τον Δεκέμβριο. Αναμένει ότι 4,35 δισεκατομμύρια άνθρωποι θα πετάξουν το 2023, περίπου το 96% του τελευταίου αριθμού πριν από την πανδημία από το 2019, εν μέρει λόγω του «ανοίγματος» της Κίνας καθώς και της συνεχιζόμενης ζήτησης για ταξίδια.
Ο Walsh είπε ότι ο πληθωρισμός, συμπεριλαμβανομένου του υψηλού κόστους των καυσίμων, ευθύνεται για την αύξηση των τιμών των ναύλων, προσθέτοντας: «Σε πραγματικούς όρους, οι ναύλοι είναι σταθεροί με αυτό που ήταν το 2019». Παρά την πρόβλεψη εσόδων ρεκόρ, η IΑΤΑ είπε ότι το μέσο περιθώριο κέρδους ανήλθε σε μόλις 2,25 $ για κάθε επιβάτη.
«Με αυτό δεν αγοράζεις ούτε ένα εισιτήριο μετρό στη Νέα Υόρκη», είπε, προσθέτοντας: «Αυτό το επίπεδο κερδοφορίας δεν είναι βιώσιμο. Αλλά λαμβάνοντας υπόψη ότι χάσαμε 76 δολάρια ανά επιβάτη το 2020, η ταχύτητα της ανάκαμψης είναι ισχυρή».
Αν και ο κλάδος αναμένει μια πιο ομαλή χρονιά μετά τις ελλείψεις προσωπικού που προκάλεσαν εκτεταμένες καθυστερήσεις και ακυρώσεις στη Βρετανία, την Ευρώπη και τις ΗΠΑ πέρυσι, ο Walsh είπε: «Οι προκλήσεις παραμένουν, η πίεση του κόστους είναι έντονη και σε ορισμένους τομείς η εργασία είναι ελλιπής».
Οι αεροπορικές εταιρείες και τα αεροδρόμια είχαν αντιμετωπίσει τα ζητήματα προσωπικού τους είπε αλλά πρόσθεσε ότι υπήρχαν σοβαρές ανησυχίες σχετικά με τον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας. «Έχουμε ήδη δει μειώσεις παραγωγικής ικανότητας που επιβάλλονται στον κλάδο στις ΗΠΑ… και διαταραχές στην Ευρώπη που ξεπερνούν πολύ το κανονικό αυτή την εποχή του χρόνου» τόνισε.
Μιλώντας σε εκπροσώπους στην ετήσια συνάντηση της IΑΤΑ στην Κωνσταντινούπολη, επέκρινε τους εταίρους του κλάδου, λέγοντας: «Δυστυχώς, πολλοί από αυτούς με τους οποίους συνεργαζόμαστε προσθέτουν σε αυτές τις πιέσεις». Οι κατασκευαστές ήταν «πολύ αργοί στην αντιμετώπιση μπλοκαρίσματος της εφοδιαστικής αλυσίδας που αυξάνουν το κόστος και περιορίζουν την ικανότητά μας να αναπτύξουμε αεροσκάφη», είπε ο Walsh. «Οι αεροπορικές εταιρείες είναι πέρα για πέρα απογοητευμένες».
Ο Walsh είπε ότι οι εταιρείες πετρελαίου «τα κατάφεραν πολύ καλά», με τα καύσιμα αεροσκαφών σε «ιστορικά υψηλά» μέχρι τον Απρίλιο. Πρόσθεσε ότι υπάρχουν «καταπληκτικά παραδείγματα» αεροδρομίων που «μετατόπισαν το κόστος της αναποτελεσματικότητάς τους» σε αεροπορικές εταιρείες. Ξεχώρισε το Schiphol του Άμστερνταμ, λέγοντας ότι έχει πλέον ξεπεράσει το Χίθροου που ο ίδιος θεωρούσε μέχρι σήμερα το χειρότερο αεροδρόμιο στον κόσμο.
Το Schiphol «δεν ντρέπεται», ισχυρίστηκε ο Walsh, αυξάνοντας τα τέλη στις αεροπορικές εταιρείες κατά 12% μετά από μια «αυτοδημιούργητη επιχειρησιακή καταστροφή» το 2022. Το αεροδρόμιο παρουσίασε τεράστιες ουρές πέρυσι λόγω έλλειψης προσωπικού ασφαλείας. Ο Walsh επιβεβαίωσε τη δέσμευση της αεροπορικής βιομηχανίας να εκπέμπει μηδενικούς ρύπους έως το 2050, διαφορετικά, αναμένεται να συμβάλλει όλο και περισσότερο στην παγκόσμια θέρμανση.
newsbomb.gr