Με τη χώρα να βρίσκεται αντιμέτωπη με ένα τρίτο κύμα της πανδημίας, μεγάλης έντασης και άγνωστης μέχρι στιγμής κορύφωσης, τις πιέσεις που ασκεί στο σύστημα υγείας να είναι τεράστιες και την εμβολιαστική κάλυψη του γενικού πληθυσμού να επιτυγχάνεται στην καλύτερη περίπτωση στο τέλος του φθινοπώρου, θέμα... άμεσης και καθολικής επανόδου σε διά ζώσης διδασκαλία στα Πανεπιστήμια δεν τίθεται.
Πρακτικά τα Πανεπιστήμια θα οδηγηθούν σε απώλεια ακόμα ενός εκπαιδευτικού εξαμήνου (του τρίτου κατά σειρά), με αβέβαιη την επαναλειτουργία ακόμη και κατά το χειμερινό εξάμηνο του 2021.
Αυτή είναι η κατάσταση και η προοπτική, σύμφωνα με ομάδα ειδικών επιστημόνων του ΑΠΘ, που καταθέτουν ένα πλαίσιο υγειονομικά ασφαλούς επιστροφής των φοιτητών στα αμφιθέατρα της χώρας.
Διότι η επιλογή να παραμείνουν κλειστά τα Πανεπιστήμια -δεδομένων των ποιοτικών προβλημάτων της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και των ζητημάτων διαβλητότητας των εξ αποστάσεως εξετάσεων- δεν είναι αποδεκτή, όπως επισημαίνει ολόκληρη η ακαδημαϊκή κοινότητα.
Η πρόταση για τη διά ζώσης επαναλειτουργία των Πανεπιστημίων από την Επιτροπή της Γενικής Συνέλευσης του Ενιαίου Συλλόγου Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού του ΑΠΘ, την οποία εξασφάλισε η «Εφ.Συν.», έχει κατατεθεί ως αναφορά στην υπουργό Παιδείας και πρόκειται για ένα συνεκτικό εναλλακτικό πλαίσιο διαχείρισης της επιδημίας τουλάχιστον για τον χώρο των Πανεπιστημίων.
Η πρόταση
Η σταδιακή, μερική και ευέλικτη (ανάλογα με την εξέλιξη της επιδημίας) επάνοδος στη διά ζώσης λειτουργία των Πανεπιστημίων αποτελεί τη μόνη ρεαλιστική πρόταση για τη διαφύλαξη του κύρους τους, την προάσπιση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών τους και την ουσιαστική υπηρέτηση του κοινωνικού τους ρόλου, σύμφωνα με την ομάδα του ΑΠΘ.
Οι προετοιμασίες για την επαναλειτουργία των Πανεπιστημίων πρέπει επομένως να ξεκινήσουν άμεσα και καθολικά, υπό τον συντονισμό των Συγκλήτων, με συνεδριάσεις των αρμόδιων οργάνων των τμημάτων και σε συνεννόηση και συνεργασία με τους φοιτητικούς συλλόγους και τους συλλόγους εργαζομένων του κάθε Πανεπιστημίου.
Οι τέσσερις άξονες
Για την ασφαλή επάνοδο στη διά ζώσης εκπαίδευση, η επιτροπή αναφέρει συγκεκριμένες προϋποθέσεις που κινούνται σε τέσσερις άξονες.
1ος άξονας: Επάρκεια μέσων ατομικής προστασίας και αποφυγή συγχρωτισμού
● Προμήθεια και δωρεάν διάθεση μασκών και ατομικών απολυμαντικών μέσων σε εκπαιδευτές, εκπαιδευόμενους και εργαζομένους στο ΑΠΘ.
● Τακτικός και συνεχής αερισμός των χρησιμοποιούμενων χώρων διδασκαλίας.
● Απολύμανση επιφανειών των γραφείων, θρανίων διδασκαλίας μετά από κάθε χρήση τους με την πρόσληψη όλου του αναγκαίου μόνιμου προσωπικού καθαριότητας.
● Απολύμανση του αέρα με χρήση συσκευών απολύμανσης σε όλες τις χρησιμοποιούμενες αίθουσες διδασκαλίας.
● Εξασφάλιση όλων των αναγκαίων επιπλέον χώρων εκτός campus για τη διά ζώσης διενέργεια μαθημάτων και εξετάσεων ώστε να τηρούνται οι κανόνες αποστασιοποίησης (2 μέτρα απόσταση μεταξύ των συμμετεχόντων στις εξετάσεις ή τα μαθήματα).
● Διενέργεια μαθημάτων σε ανοιχτούς χώρους (όπου αυτό είναι εφικτό).
● Εξασφάλιση όλων των αναγκαίων μέσων (συστήματα teleconferencing σε αίθουσες διδασκαλίας, πρόσληψη πρόσθετου προσωπικού για την υποστήριξη του ΚΗΔ) για τη διενέργεια υβριδικών μαθημάτων με κυκλική εναλλαγή των φοιτητών στο διά ζώσης ακροατήριο.
● Πρόσληψη πρόσθετου διδακτικού προσωπικού για τις ανάγκες διδασκαλίας σε μικρές ομάδες φοιτητριών/τών.
2ος άξονας: Επιδημιολογική επιτήρηση
Κεντρικό ζήτημα αποτελεί η επιδημιολογική επιτήρηση. Δεδομένου του υπαρκτού κινδύνου διασποράς του ιού, απαιτείται ο έγκαιρος και έγκυρος έλεγχος της εξέλιξης της επιδημίας στον φοιτητικό πληθυσμό με συνεχείς, τακτικούς δειγματοληπτικούς ή στοχευμένους εργαστηριακούς ελέγχους και συστηματική και εξαντλητική ιχνηλάτηση των επαφών των διαγνωσμένων κρουσμάτων -ευθύνη των υπηρεσιών δημόσιας υγείας- μέσω της εγκατάστασης μόνιμου κλιμακίου του ΕΟΔΥ εντός του campus του ΑΠΘ αλλά και τη διενέργεια δωρεάν εργαστηριακού ελέγχου (αντιγονικού και όπου απαιτείται αντισωμάτων) στο σύνολο της πανεπιστημιακής κοινότητας.
3ος άξονας: Εμβολιαστική κάλυψη
Απαιτείται άμεσα η εκπόνηση λεπτομερούς σχεδίου για τη διενέργεια εμβολιασμών των μελών της πανεπιστημιακής κοινότητας και την εσωτερική προτεραιοποίηση με κριτήρια για τους μεν εργαζομένους την ηλικία και τα υποκείμενα νοσήματα, για τους δε φοιτητές πιθανά υποκείμενα νοσήματα, την κλινική άσκηση σε δημόσιες δομές υγείας, την πρακτική άσκηση σε κοινωνικές ή δημόσιες εκπαιδευτικές δομές ή την υποχρεωτική άσκηση σε μαθήματα εφαρμογής (π.χ. ΤΕΦΑΑ, Καλών Τεχνών).
4ος άξονας: Μέτρα αποφυγής διασποράς του SARS-CoV2 εκτός πανεπιστημιακού campus
Τα διεθνή εμπειρικά δεδομένα που σχετίζονται με την εξέλιξη της πανδημίας σε πανεπιστημιακούς χώρους καταδεικνύουν τον αυξημένο κίνδυνο διασποράς του SARSCoV2 στους χώρους σίτισης των φοιτητών καθώς και στα μέσα μαζικής μεταφοράς που αυτοί χρησιμοποιούν κατά τη μετακίνησή τους από και προς το Πανεπιστήμιο, επισημαίνουν οι επιστήμονες.
Επομένως προτείνεται αύξηση των δρομολογίων του ΟΑΣΘ προς και από τις πανεπιστημιακές δομές (εντός και εκτός campus ΑΠΘ), με παράλληλη συνεχή απολύμανση, εξαερισμό τους και ανώτατο όριο επιβατών, και εκπόνηση λεπτομερούς σχεδίου για την υγειονομικά ασφαλή λειτουργία της Πανεπιστημιακής Λέσχης και των Εστιών...
Ντάνι Βέργου
efsyn.gr