Στη λήψη πρόσθετων μέτρων εντός του 2019, θα υποχρεωθεί η κυβέρνηση που θα προκύψει από τις επικείμενες εθνικές εκλογές, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος Γιάννη Στουρνάρα, ο οποίος παράλληλα θεωρεί ότι η αύξηση του κατώτατου μισθού αποτελεί έναν από τους κινδύνους για την ανάπτυξη και την οικονομία γενικότερα.
Ο κεντρικός τραπεζίτης επιμένει στην εκτίμησή του ότι ο φετινός προϋπολογισμός παρά τα υπερπλεονάσματα που παρουσιάζει μέχρι και στο πεντάμηνο Ιανουαρίου – Μαΐου, στην έκθεση που δημοσιοποίησε χθες για την...
«Επισκόπηση του τραπεζικού συστήματος» αναγράφει ότι το πρωτογενές πλεόνασμα του 2019, θα διαμορφωθεί στο 2,9% του ΑΕΠ, αντί του στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ.
Αυτό σημαίνει και εφόσον φυσικά επαληθευτούν οι εκτιμήσεις του κ. Στουρνάρα, ότι η κυβέρνηση που θα προκύψει από τις εκλογές της 7ης Ιουλίου, θα υποχρεωθεί να λάβει μέτρα αύξησης των εσόδων ή μείωσης των δαπανών, προκειμένου να πιαστεί ο μνημονιακός στόχος για πλεόνασμα ύψους 3,5% του ΑΕΠ.
Σημαίνει επίσης ότι θα έχουμε τη λήψη επιβαρυντικών μέτρων για πρώτη φορά, μετά από το 2017, ενώ δεν υπάρχει καμία πιθανότητα χορήγησης κοινωνικού μερίσματος τον προσεχή Δεκέμβριο.
Το ύψος των μέτρων, με δεδομένο ότι το φετινό ΑΕΠ θα κινηθεί στο ύψος των 190 δισ. ευρώ, θα ανέλθουν σε 1,14 δισ. ευρώ.
Στο σημείο πρέπει να επισημανθούν και οι αντιδράσεις των κοινοτικών αξιωματούχων για την 13η σύνταξη και για τις μειώσεις των συντελεστών του ΦΠΑ, που θεωρούν ότι θα κοστίσουν περίπου 0,6% του ΑΕΠ ενώ παράλληλα διαμηνύουν ότι η επίτευξη του πλεονάσματος ύψους 3,5% του ΑΕΠ είναι στόχος αδιαπραγμάτευτος για τους δανειστές.
Στην χθεσινή έκθεση της ΤτΕ αναφέρεται ότι τον Μάιο ανακοινώθηκαν νέα επεκτατικά δημοσιονομικά μέτρα για το 2019 και το 2020, με βάση το δημοσιονομικό χώρο ύψους 0,6% του ΑΕΠ που προέκυψε στις αναθεωρημένες προβλέψεις για το αποτέλεσμα του 2019 στο Πρόγραμμα Σταθερότητας 2019 που κατατέθηκε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου.
Η άμεση ψήφιση των πρόσθετων μόνιμων επεκτατικών μέτρων για το 2019, ύψους 0,7% του ΑΕΠ, δημιούργησε αβεβαιότητα ως προς την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων το 2019 και εφεξής.
Οι εξελίξεις στο εγχώριο περιβάλλον συνδυάστηκαν με αναταραχή στο διεθνές επενδυτικό περιβάλλον και μετρίασαν τη θετική δυναμική που είχε δημιουργηθεί το πρώτο τετράμηνο του έτους. Ως εκ τούτου, δεν επιχειρήθηκε νέα έξοδος στις διεθνείς αγορές, ενώ εντάθηκε η αβεβαιότητα τόσο ως προς την ολοκλήρωση της διαδικασίας έγκρισης του αιτήματος της πρόωρης αποπληρωμής μέρους του δανείου του ΔΝΤ από τις χώρες-μέλη της ζώνης του ευρώ, όσο και ως προς την έκβαση της επερχόμενης αξιολόγησης στο πλαίσιο της ενισχυμένης εποπτείας.
Για το 2019, σύμφωνα με τις προβλέψεις της Τράπεζας της Ελλάδος με βάση τα διαθέσιμα μέχρι σήμερα δημοσιονομικά στοιχεία και υπό την προϋπόθεση της πλήρους εκτέλεσης του σκέλους των δαπανών του προϋπολογισμού, προκύπτει δημοσιονομικό κενό ύψους 0,6% του ΑΕΠ. Ειδικότερα, για το 2019 η πρόβλεψη της Τράπεζας της Ελλάδος με τα μέχρι τώρα διαθέσιμα στοιχεία είναι πρωτογενές πλεόνασμα 2,9% του ΑΕΠ έναντι στόχου 3,5% του ΑΕΠ (σε όρους ενισχυμένης εποπτείας).
Τα παραπάνω συμπεράσματα συμμερίζεται και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην τρίτη έκθεσή της στο πλαίσιο της ενισχυμένης εποπτείας.
Σύμφωνα με την έκθεση τα νέα μέτρα θέτουν σε κίνδυνο την επίτευξη του δημοσιονομικού στόχου το 2019 και τα επόμενα έτη. Αναφέρεται εξάλλου ότι ο δημοσιονομικός χώρος που προβλέπεται στο Πρόγραμμα Σταθερότητας 2019 οφείλεται στην προϋπόθεση υποεκτέλεσης του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων.
Η ΤτΕ υποστηρίζει ότι θα μπορούσε να υπάρξει τόνωση των κρατικών εσόδων από μια σειρά παρεμβάσεων οι οποίες όμως θα αποδώσουν σε βάθος χρόνου και όχι άμεσα, εντός του 2019, έτος κατά το οποίο εάν επιβεβαιωθεί η απόκλιση θα ληφθούν πρόσθετα μέτρα.
Ειδικότερα σύμφωνα με την ΤτΕ οι παρεμβάσεις που θα μπορούσαν να αυξήσουν τα έσοδα είναι:
Η ενίσχυση των ηλεκτρονικών συναλλαγών ως μέσου περιορισμού της φοροδιαφυγής και βελτίωσης της φορολογικής συμμόρφωσης.
Η εντατικοποίηση των φορολογικών ελέγχων.
Η άμεση εφαρμογή του ηλεκτρονικού περιουσιολογίου.
Η επέκταση του θεσμού των συμπράξεων δημόσιου-ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ) σε τομείς όπως η παιδεία, η υγεία και η κοινωνική ασφάλιση.
Η ταχύτερη απορρόφηση των κοινοτικών πόρων στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2014-2020, της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και του Ευρωπαϊκού Ταμείου Στρατηγικών Επενδύσεων.
Η κατάλληλη νομοθεσία για τις χρήσεις γης.
Η υιοθέτηση πολιτικών που ενθαρρύνουν την έρευνα και την καινοτομία, διευκολύνουν τη διάχυση της τεχνολογίας και ενισχύουν την επιχειρηματικότητα.
Η αποτελεσματικότερη λειτουργία του Κράτους.
Ο κεντρικός τραπεζίτης επιμένει στην εκτίμησή του ότι ο φετινός προϋπολογισμός παρά τα υπερπλεονάσματα που παρουσιάζει μέχρι και στο πεντάμηνο Ιανουαρίου – Μαΐου, στην έκθεση που δημοσιοποίησε χθες για την...
«Επισκόπηση του τραπεζικού συστήματος» αναγράφει ότι το πρωτογενές πλεόνασμα του 2019, θα διαμορφωθεί στο 2,9% του ΑΕΠ, αντί του στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ.
Αυτό σημαίνει και εφόσον φυσικά επαληθευτούν οι εκτιμήσεις του κ. Στουρνάρα, ότι η κυβέρνηση που θα προκύψει από τις εκλογές της 7ης Ιουλίου, θα υποχρεωθεί να λάβει μέτρα αύξησης των εσόδων ή μείωσης των δαπανών, προκειμένου να πιαστεί ο μνημονιακός στόχος για πλεόνασμα ύψους 3,5% του ΑΕΠ.
Σημαίνει επίσης ότι θα έχουμε τη λήψη επιβαρυντικών μέτρων για πρώτη φορά, μετά από το 2017, ενώ δεν υπάρχει καμία πιθανότητα χορήγησης κοινωνικού μερίσματος τον προσεχή Δεκέμβριο.
Το ύψος των μέτρων, με δεδομένο ότι το φετινό ΑΕΠ θα κινηθεί στο ύψος των 190 δισ. ευρώ, θα ανέλθουν σε 1,14 δισ. ευρώ.
Στο σημείο πρέπει να επισημανθούν και οι αντιδράσεις των κοινοτικών αξιωματούχων για την 13η σύνταξη και για τις μειώσεις των συντελεστών του ΦΠΑ, που θεωρούν ότι θα κοστίσουν περίπου 0,6% του ΑΕΠ ενώ παράλληλα διαμηνύουν ότι η επίτευξη του πλεονάσματος ύψους 3,5% του ΑΕΠ είναι στόχος αδιαπραγμάτευτος για τους δανειστές.
Στην χθεσινή έκθεση της ΤτΕ αναφέρεται ότι τον Μάιο ανακοινώθηκαν νέα επεκτατικά δημοσιονομικά μέτρα για το 2019 και το 2020, με βάση το δημοσιονομικό χώρο ύψους 0,6% του ΑΕΠ που προέκυψε στις αναθεωρημένες προβλέψεις για το αποτέλεσμα του 2019 στο Πρόγραμμα Σταθερότητας 2019 που κατατέθηκε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου.
Η άμεση ψήφιση των πρόσθετων μόνιμων επεκτατικών μέτρων για το 2019, ύψους 0,7% του ΑΕΠ, δημιούργησε αβεβαιότητα ως προς την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων το 2019 και εφεξής.
Οι εξελίξεις στο εγχώριο περιβάλλον συνδυάστηκαν με αναταραχή στο διεθνές επενδυτικό περιβάλλον και μετρίασαν τη θετική δυναμική που είχε δημιουργηθεί το πρώτο τετράμηνο του έτους. Ως εκ τούτου, δεν επιχειρήθηκε νέα έξοδος στις διεθνείς αγορές, ενώ εντάθηκε η αβεβαιότητα τόσο ως προς την ολοκλήρωση της διαδικασίας έγκρισης του αιτήματος της πρόωρης αποπληρωμής μέρους του δανείου του ΔΝΤ από τις χώρες-μέλη της ζώνης του ευρώ, όσο και ως προς την έκβαση της επερχόμενης αξιολόγησης στο πλαίσιο της ενισχυμένης εποπτείας.
Για το 2019, σύμφωνα με τις προβλέψεις της Τράπεζας της Ελλάδος με βάση τα διαθέσιμα μέχρι σήμερα δημοσιονομικά στοιχεία και υπό την προϋπόθεση της πλήρους εκτέλεσης του σκέλους των δαπανών του προϋπολογισμού, προκύπτει δημοσιονομικό κενό ύψους 0,6% του ΑΕΠ. Ειδικότερα, για το 2019 η πρόβλεψη της Τράπεζας της Ελλάδος με τα μέχρι τώρα διαθέσιμα στοιχεία είναι πρωτογενές πλεόνασμα 2,9% του ΑΕΠ έναντι στόχου 3,5% του ΑΕΠ (σε όρους ενισχυμένης εποπτείας).
Τα παραπάνω συμπεράσματα συμμερίζεται και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην τρίτη έκθεσή της στο πλαίσιο της ενισχυμένης εποπτείας.
Σύμφωνα με την έκθεση τα νέα μέτρα θέτουν σε κίνδυνο την επίτευξη του δημοσιονομικού στόχου το 2019 και τα επόμενα έτη. Αναφέρεται εξάλλου ότι ο δημοσιονομικός χώρος που προβλέπεται στο Πρόγραμμα Σταθερότητας 2019 οφείλεται στην προϋπόθεση υποεκτέλεσης του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων.
Η ΤτΕ υποστηρίζει ότι θα μπορούσε να υπάρξει τόνωση των κρατικών εσόδων από μια σειρά παρεμβάσεων οι οποίες όμως θα αποδώσουν σε βάθος χρόνου και όχι άμεσα, εντός του 2019, έτος κατά το οποίο εάν επιβεβαιωθεί η απόκλιση θα ληφθούν πρόσθετα μέτρα.
Ειδικότερα σύμφωνα με την ΤτΕ οι παρεμβάσεις που θα μπορούσαν να αυξήσουν τα έσοδα είναι:
Η ενίσχυση των ηλεκτρονικών συναλλαγών ως μέσου περιορισμού της φοροδιαφυγής και βελτίωσης της φορολογικής συμμόρφωσης.
Η εντατικοποίηση των φορολογικών ελέγχων.
Η άμεση εφαρμογή του ηλεκτρονικού περιουσιολογίου.
Η επέκταση του θεσμού των συμπράξεων δημόσιου-ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ) σε τομείς όπως η παιδεία, η υγεία και η κοινωνική ασφάλιση.
Η ταχύτερη απορρόφηση των κοινοτικών πόρων στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2014-2020, της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και του Ευρωπαϊκού Ταμείου Στρατηγικών Επενδύσεων.
Η κατάλληλη νομοθεσία για τις χρήσεις γης.
Η υιοθέτηση πολιτικών που ενθαρρύνουν την έρευνα και την καινοτομία, διευκολύνουν τη διάχυση της τεχνολογίας και ενισχύουν την επιχειρηματικότητα.
Η αποτελεσματικότερη λειτουργία του Κράτους.