Τα προβλήματα που φέρνει το νέο σύστημα εξέτασης
Ομηροι της έλλειψης ετοιμότητας του κρατικού μηχανισμού βρίσκονται εκ νέου οι υποψήφιοι οδηγοί. Υστερα από την πολύμηνη αποχή των εξεταστών, που έβαλε στον πάγο κάθε διαδικασία έκδοσης νέων ή ανανεωμένων διπλωμάτων οδήγησης, η ψήφιση του νέου τρόπου διεξαγωγής των εξετάσεων οδηγεί σε πρόσθετες καθυστερήσεις...
Πριν από δύο ημέρες –λίγα 24ωρα μετά την ψήφιση του σχετικού νόμου στη Βουλή– εκδόθηκε από το γραφείο της εντεταλμένης περιφερειακής συμβούλου Μεταφορών και ΚΤΕΟ ανακοίνωση, σύμφωνα με την οποία αναβάλλονται οι πρακτικές εξετάσεις υποψήφιων οδηγών και οδηγών (αφορά όσους ανανεώνουν ή επεκτείνουν υφιστάμενο δίπλωμα).
Ο λόγος για τον οποίο κρίθηκε απαραίτητη η αναβολή, είναι η «αποφυγή ταλαιπωρίας των συμμετεχόντων (υπαλλήλων, εκπαιδευτών και εξεταζομένων)», όπως επισημαίνεται στη σχετική ανακοίνωση, «μέχρι διευκρίνισης – διευθέτησης των σημείων που προς το παρόν δεν είναι δυνατόν να εφαρμοστούν».
Τα ανεφάρμοστα σημεία του νόμου περιλαμβάνουν το ζήτημα της πρακτικής δοκιμασίας στην εξέταση και ειδικότερα το πού θα γίνεται αυτή. Ο νέος νόμος προβλέπει ότι η δοκιμασία του παρκαρίσματος στην πρακτική εξέταση θα γίνεται εντός του αστικού ιστού, οπουδήποτε επιθυμεί ο εξεταστής και χωρίς διακοπή της κυκλοφορίας από την Τροχαία (προβλέπεται η διακοπή της κυκλοφορίας από την Τροχαία για τις άλλες δοκιμασίες του πρακτικού σκέλους π.χ. πορεία). Το πρόβλημα όμως που προκύπτει είναι ότι ο μαθητής, σύμφωνα με τον νέο νόμο, βρίσκεται στο εκπαιδευτικό όχημα για τη διεξαγωγή της πρακτικής εξέτασης απουσία δασκάλου οδήγησης. Αυτό συνεπάγεται ότι, σε περίπτωση που ο μαθητής προχωρήσει σε λάθος ελιγμό για παράδειγμα, δεν υπάρχει δυνατότητα παρέμβασης του εκπαιδευτή, ο οποίος κατά το παλαιό καθεστώς ήταν εντός οχήματος και είχε πετάλια χειρισμού του οχήματος στα πόδια του, στη θέση δηλαδή του συνοδηγού.
Ταυτόχρονα προκύπτει ακόμη ένα ζήτημα, το οποίο οι εκπαιδευτές είχαν ήδη επισημάνει πριν ακόμη την ψήφιση του νόμου και αφορά την ασφάλιση του οχήματος. Με δεδομένη την απουσία του δασκάλου από το όχημα κατά τη διάρκεια της εξέτασης, το όχημα δεν είναι ασφαλισμένο, σε περίπτωση ατυχήματος. Σημειώνεται ότι ο υποψήφιος οδηγός δεν είναι ακόμη κάτοχος διπλώματος οδήγησης και δεν καλύπτεται ασφαλιστικά. Ετσι, οι ασφαλιστικές εταιρείες καλούνται να δημιουργήσουν ένα νέο ασφαλιστικό προϊόν, το οποίο να καλύπτει τον υποψήφιο οδηγό κατά τη διάρκεια της εξέτασης. Το προϊόν αυτό, σύμφωνα με πληροφορίες, είναι θέμα ημερών να διατεθεί από τις ασφαλιστικές εταιρείες και θα βαρύνει τον υποψήφιο σύμφωνα με τον νόμο. Σημειώνεται, όμως, ότι στις ίδιες τις ασφαλιστικές εταιρείες ουδείς απευθύνθηκε από πλευράς υπουργείου Υποδομών, προκειμένου να προετοιμαστούν εγκαίρως.
Θεωρητικές εξετάσεις
Εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι οι θεωρητικές εξετάσεις συνεχίζονται με το παλαιό σύστημα μέχρι την εφαρμογή του νέου συστήματος, καθώς ορίζεται σχετική παράταση. Πρακτικά πλέον δεν διενεργούνται εξετάσεις οδήγησης, παρά μόνο στο θεωρητικό τους σκέλος (σήματα), με αποτέλεσμα να μην εκδίδονται και πάλι νέα διπλώματα. Μετά τη λήξη της πολύμηνης απεργίας των εξεταστών υπήρξε πολύ μεγάλη αναμονή υποψήφιων οδηγών που επιθυμούσαν να εξεταστούν προκειμένου να λάβουν δίπλωμα.
Ετσι, ξαφνικά, από την πλήρη απραξία του συστήματος σημειώθηκε συνωστισμός, με αποτέλεσμα να διεξάγεται πολύ μεγάλος αριθμός εξετάσεων σε καθημερινή βάση, σε μια προσπάθεια να καλυφθεί το κενό του προηγούμενου διαστήματος. Η καθυστέρηση από τη μία στην κατάθεση του σχετικού νομοσχεδίου και η μη πρόβλεψη σημαντικών λεπτομερειών οδηγούν και πάλι τους υποψήφιους οδηγούς στην αναμονή.
Ομηροι της έλλειψης ετοιμότητας του κρατικού μηχανισμού βρίσκονται εκ νέου οι υποψήφιοι οδηγοί. Υστερα από την πολύμηνη αποχή των εξεταστών, που έβαλε στον πάγο κάθε διαδικασία έκδοσης νέων ή ανανεωμένων διπλωμάτων οδήγησης, η ψήφιση του νέου τρόπου διεξαγωγής των εξετάσεων οδηγεί σε πρόσθετες καθυστερήσεις...
Πριν από δύο ημέρες –λίγα 24ωρα μετά την ψήφιση του σχετικού νόμου στη Βουλή– εκδόθηκε από το γραφείο της εντεταλμένης περιφερειακής συμβούλου Μεταφορών και ΚΤΕΟ ανακοίνωση, σύμφωνα με την οποία αναβάλλονται οι πρακτικές εξετάσεις υποψήφιων οδηγών και οδηγών (αφορά όσους ανανεώνουν ή επεκτείνουν υφιστάμενο δίπλωμα).
Ο λόγος για τον οποίο κρίθηκε απαραίτητη η αναβολή, είναι η «αποφυγή ταλαιπωρίας των συμμετεχόντων (υπαλλήλων, εκπαιδευτών και εξεταζομένων)», όπως επισημαίνεται στη σχετική ανακοίνωση, «μέχρι διευκρίνισης – διευθέτησης των σημείων που προς το παρόν δεν είναι δυνατόν να εφαρμοστούν».
Τα ανεφάρμοστα σημεία του νόμου περιλαμβάνουν το ζήτημα της πρακτικής δοκιμασίας στην εξέταση και ειδικότερα το πού θα γίνεται αυτή. Ο νέος νόμος προβλέπει ότι η δοκιμασία του παρκαρίσματος στην πρακτική εξέταση θα γίνεται εντός του αστικού ιστού, οπουδήποτε επιθυμεί ο εξεταστής και χωρίς διακοπή της κυκλοφορίας από την Τροχαία (προβλέπεται η διακοπή της κυκλοφορίας από την Τροχαία για τις άλλες δοκιμασίες του πρακτικού σκέλους π.χ. πορεία). Το πρόβλημα όμως που προκύπτει είναι ότι ο μαθητής, σύμφωνα με τον νέο νόμο, βρίσκεται στο εκπαιδευτικό όχημα για τη διεξαγωγή της πρακτικής εξέτασης απουσία δασκάλου οδήγησης. Αυτό συνεπάγεται ότι, σε περίπτωση που ο μαθητής προχωρήσει σε λάθος ελιγμό για παράδειγμα, δεν υπάρχει δυνατότητα παρέμβασης του εκπαιδευτή, ο οποίος κατά το παλαιό καθεστώς ήταν εντός οχήματος και είχε πετάλια χειρισμού του οχήματος στα πόδια του, στη θέση δηλαδή του συνοδηγού.
Ταυτόχρονα προκύπτει ακόμη ένα ζήτημα, το οποίο οι εκπαιδευτές είχαν ήδη επισημάνει πριν ακόμη την ψήφιση του νόμου και αφορά την ασφάλιση του οχήματος. Με δεδομένη την απουσία του δασκάλου από το όχημα κατά τη διάρκεια της εξέτασης, το όχημα δεν είναι ασφαλισμένο, σε περίπτωση ατυχήματος. Σημειώνεται ότι ο υποψήφιος οδηγός δεν είναι ακόμη κάτοχος διπλώματος οδήγησης και δεν καλύπτεται ασφαλιστικά. Ετσι, οι ασφαλιστικές εταιρείες καλούνται να δημιουργήσουν ένα νέο ασφαλιστικό προϊόν, το οποίο να καλύπτει τον υποψήφιο οδηγό κατά τη διάρκεια της εξέτασης. Το προϊόν αυτό, σύμφωνα με πληροφορίες, είναι θέμα ημερών να διατεθεί από τις ασφαλιστικές εταιρείες και θα βαρύνει τον υποψήφιο σύμφωνα με τον νόμο. Σημειώνεται, όμως, ότι στις ίδιες τις ασφαλιστικές εταιρείες ουδείς απευθύνθηκε από πλευράς υπουργείου Υποδομών, προκειμένου να προετοιμαστούν εγκαίρως.
Θεωρητικές εξετάσεις
Εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι οι θεωρητικές εξετάσεις συνεχίζονται με το παλαιό σύστημα μέχρι την εφαρμογή του νέου συστήματος, καθώς ορίζεται σχετική παράταση. Πρακτικά πλέον δεν διενεργούνται εξετάσεις οδήγησης, παρά μόνο στο θεωρητικό τους σκέλος (σήματα), με αποτέλεσμα να μην εκδίδονται και πάλι νέα διπλώματα. Μετά τη λήξη της πολύμηνης απεργίας των εξεταστών υπήρξε πολύ μεγάλη αναμονή υποψήφιων οδηγών που επιθυμούσαν να εξεταστούν προκειμένου να λάβουν δίπλωμα.
Ετσι, ξαφνικά, από την πλήρη απραξία του συστήματος σημειώθηκε συνωστισμός, με αποτέλεσμα να διεξάγεται πολύ μεγάλος αριθμός εξετάσεων σε καθημερινή βάση, σε μια προσπάθεια να καλυφθεί το κενό του προηγούμενου διαστήματος. Η καθυστέρηση από τη μία στην κατάθεση του σχετικού νομοσχεδίου και η μη πρόβλεψη σημαντικών λεπτομερειών οδηγούν και πάλι τους υποψήφιους οδηγούς στην αναμονή.