Σάββατο 16 Ιανουαρίου 2016

Η σύγκρουση με το περιβάλλον



Γράφει ο   Δημήτρης Α. Δημητριάδης

«Τη γη δεν την κληρονομήσαμε,
Την έχουμε δανειστεί απ’ τα παιδιά μας».

Υπάρχει κάτι παρανοϊκό στον τρόπο με τον οποίο διαχειριζόμαστε τη γη. Βρισκόμαστε στη μεγαλύτερη σύγκρουση της ιστορίας μας, στη σύγκρουση με το περιβάλλον. Πιο συγκεκριμένα, οι απεριόριστες δυνατότητες της βιομηχανικής εποχής μας και οι καταναλωτικές μας συνήθειες περιόρισαν κατά τρόπο αμείλικτο την ανοχή του οικοσυστήματος, ώστε να τοποθετείται χρονικά το αδιέξοδο μεταξύ της δικής μας και της γενιάς των παιδιών μας. Ο πολιτισμός μας στρέφεται εναντίον του ίδιου του μέλλοντός του. Κι είναι σημαντικό να συνειδητοποιήσουμε ότι η συμπεριφορά μας αυτή δεν επιβάλλεται από κάποια αδήριτη ανάγκη. Μας παρασύρει η καθημερινότητα που δρα καταλυτικά, μας παραπλανά η αδράνεια σ’ έναν τρόπο ζωής που...
δεν είμαστε σε θέση να ελέγξουμε.
Οι τελευταίες δεκαετίες έχουν αλλάξει το ρυθμό του κόσμου. Η οικονομική ανάπτυξη προχώρησε ακάθεκτη, αδιαφορώντας για τις καταστροφές που προκαλούσε στο περιβάλλον. Οι πολιτικές ηγεσίες – γέννημα και θρέμμα της αναπτυξιακής θεώρησης του μέλλοντος – δεν έχουν συλλάβει την κλονιζόμενη ισορροπία της φύσης. Ζούσαν με τα δεδομένα του παρελθόντος και στόχευαν πάντα σε μία συνεχή οικονομική μεγέθυνση. Ποιότητα ζωής σήμαινε περισσότερη τεχνολογία για περισσότερα αυτοκίνητα, μεγαλύτερα αεροδρόμια, χημικά λιπάσματα, εντομοκτόνα και φυτοφάρμακα. Η πολιτική της οικονομικής μεγέθυνσης οδήγησε στην αναπτυξιακή ψύχωση που επέφερε ανυπολόγιστη καταστροφή στο παγκόσμιο οικοσύστημα, σπατάλη εξαντλήσιμων φυσικών πόρων και γενική υποβάθμιση της ποιότητας ζωής.
Είμαστε όμηροι ενός νέου τρόπου ζωής. Ο άνθρωπος πέτυχε, πλέον, από δευτερεύον ή ασήμαντο μέλος στην αλυσίδα των φυσικών οικοσυστημάτων, να γίνει ο κύριος καταναλωτής μέχρις εξαντλήσεώς τους. Η Ιστορία είναι γεμάτη από παραδείγματα λαών, εθνών, πολιτισμών, που δεν κατόρθωσαν να περάσουν στο επόμενο στάδιο. Η ανθρώπινη φύση δεν έχει μνήμη. Η Ιστορία αποδεικνύει ότι ποτέ ο άνθρωπος δεν κατόρθωσε να προβλέψει μακροπρόθεσμα, ώστε να παραδειγματιστεί από προηγούμενες καταστροφές.
Το παράδοξο της εποχής μας είναι ότι η πραγματική απειλή για την ανθρωπότητα προέρχεται όχι από φυσικούς παράγοντες, αλλά απ’ τον ίδιο τον πολιτισμό μας. Και είναι ακόμα πιο παράδοξο ότι για να τον θέσουμε υπό έλεγχο θα χρειαστούμε και πάλι τις πολιτισμικές διαδικασίες του, για να μας οδηγήσουν σε μία νέα προσαρμογή.
Η διαχείριση της γης στα επόμενα χρόνια είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα του αιώνα. Χρειαζόμαστε μία εντελώς νέα προσέγγιση στην οργάνωση και διαχείριση της διεθνούς κοινότητας, νέα οργάνωση στους μηχανισμούς που θα την κατευθύνουν. Καλούμεθα να θέσουμε τα θεμέλια ενός νέου πολιτισμού, όπου η ‘’οικολογία’’ ως διεπιστημονική προσέγγιση θα πρέπει να είναι κύριο στοιχείο. Θα πρέπει να θεωρήσουμε τον πλανήτη ως ασθενή, του οποίου τις πληγές πρέπει να θεραπεύσουμε με ατομική, συλλογική και διεθνή συμμετοχή.
Θα πρέπει ν’ αντιληφθεί ο άνθρωπος τα όριά του, όχι μόνο τα ατομικά, αλλά και τα κοινωνικά και να αυτοπεριορίζεται. Άλλωστε, η αυτονομία – η αληθινή ελευθερία – είναι ο αυτοπεριορισμός, αναγκαίος όχι μόνο στους κανόνες ενδοκοινωνικής συμπεριφοράς, αλλά και στους κανόνες που υιοθετούμε στην συμπεριφορά μας απέναντι στο περιβάλλον. Ο κόσμος πρέπει ν’ αφήσει κατά μέρος την τάση κατάκτησης της φύσης και να υιοθετήσει τη ‘’φιλοσοφία’’ των ορίων, η οποία ν’ αναθεωρεί τις έννοιες της ‘’προόδου’’, της ‘’ανάπτυξης’’ και όλων των σύγχρονων ορισμών της ‘’υλικής ευημερίας’’ και να εισαγάγει νέους όρους, πιο ανεκτούς, στηριζόμενους σε υγιή σχέση μεταξύ των ανθρωπίνων όντων και γης. Έτσι, αντί του ρόλου των επικυρίαρχων επί της γης, θα πρέπει ν’ αναλάβουμε το ρόλο του οικονόμου και του πιστού υπηρέτη της, επωφελούμενοι απ’ το φυσικό της πλούτο.
Ο οικολογικός τρόπος σκέψης είναι ένας εναλλακτικός, ένας διαφορετικός τρόπος αντιμετώπισης της βαθιάς κρίσης των κοινωνικών σχέσεων. Η εναλλακτική αντίληψη δεν αντιμετωπίζει το κάθε ζήτημα σαν κάτι ανεξάρτητο και ξεκομμένο απ’ τα υπόλοιπα και θεωρεί ότι οποιαδήποτε επέμβαση πάνω στη φύση και την κοινωνία πρέπει να εξετάζεται σε συνάρτηση με τις συνέπειές της.
Μ’ άλλα λόγια η ριζική αντιμετώπιση του προβλήματος θα πρέπει να στηριχτεί σε μία αφύπνιση της παγκόσμιας συνείδησης. Η ‘’επανάσταση’’ αυτή, αν πραγματοποιηθεί, θα πάρει τη σκυτάλη απ’ την επικρατούσα κατάσταση των υλικών απαιτήσεων και θα οδηγήσει το σύγχρονο άνθρωπο στο δρόμο της ισόρροπης μεγέθυνσης της υλικής ευμάρειας και της κοινωνικής, πολιτιστικής κι αισθητικής απόλαυσης.



Ο Δημήτρης Α. Δημητριάδης γεννήθηκε το 1955 στο Τέμενος Παρανεστίου Δράμας. Ποιητής και δημοσιογράφος. Έχει εκδώσει πέντε βιβλία. Είναι μέλος του Συνδέσμου Ιστορικών Συγγραφέων και της Πανελλήνιας Ένωσης Λογοτεχνών.



Το kafeneio-gr ενθαρρύνει τους αναγνώστες να εκφράζουν τις απόψεις τους μέσα από την ιστοσελίδα μας. Παρακαλούμε όμως τα κείμενα να μην είναι υβριστικά, να μην παραπέμπουν σε άλλους ιστότοπους, να γράφονται στην ελληνική ή την αγγλική γλώσσα (όχι greeklish), να είναι κατανοητά και τέλος να είναι κατά το δυνατόν σύντομα. Είναι αυτονόητο πως η ομάδα διαχείρισης φέρει ευθύνη μόνο για τα επώνυμα άρθρα των συντακτών και των συνεργατών της.

Σας ευχαριστούμε για την συμμετοχή σας.

AddToAny