Είναι γνωστό ότι η κοινωνική συνείδηση έχει αμβλυνθεί αρκετά στην Ελλάδα. Αυτό οδηγεί σε πολλά προβλήματα και περισσότερα παρατράγουδα.
Στην περίπτωση του ΕΚΑΒ, όμως, δεν πρόκειται μόνον
για τη δαπάνη από την άσκοπη μετακίνηση των ασθενοφόρων, όσο από το γεγονός ότι την ίδια ώρα κάποιος μπορεί να πεθαίνει ενώ κάποιος άλλος κάλεσε το 166 γιατί τον χτύπησε το παπούτσι του τη ώρα που έκανε ψώνια στο κέντρο της Αθήνας.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε το ίδιο το ΕΚΑΒ, το 166 δέχεται καθημερινά περισσότερες από 5.000 κλήσεις στο λεκανοπέδιο της Αττικής. Από αυτές το 30% αφορά σε αίτημα για διακομιδή σε κάποιο δημόσιο νοσοκομείο και το υπόλοιπο 70% σε πληροφορίες.
Μια διακομιδή κάθε 90 δευτερόλεπτα
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Επιχειρησιακού Κέντρου, κάθε ενάμιση λεπτό πραγματοποιείται τουλάχιστον μία διακομιδή ασθενούς με ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ στην Αθήνα! Καθημερινά, τα ασθενοφόρα πραγματοποιούν περίπου 1.000 διακομιδές.
Το 25% των διακομιδών αφορούν σε χρόνια περιστατικά (π.χ. αιμοκαθάρσεις) ή σε δευτερογενή (για παράδειγμα προγραμματισμένη μεταφορά ασθενή από νοσοκομείο σε νοσοκομείο ή εξιτήρια).
Οι υπόλοιπες διακομιδές αφορούν περιστατικά που δηλώνονται ως επείγοντα αλλά πολλές φορές δεν είναι.
Μόνο το 40% είναι πραγματικά επείγοντα περιστατικά
Το ποσοστό των πραγματικά επειγουσών πειρπτώσεων εκτιμάται στο 40% των περιστατικών. Βασικό κριτήριο για την εκτίμηση αυτή είναι η εισαγωγή των ασθενών στο νοσοκομείο.
Οι λόγοι που οι ασθενείς -οι οποίοι δεν χρήζουν επείγουσας μεταφοράς- επιλέγουν το ΕΚΑΒ για τη διακομιδή τους είναι πολλοί.
Υπάρχουν περιπτώσεις ασθενών που θεωρούν ότι με το ασθενοφόρο θα πάνε πιο γρήγορα στο νοσοκομείο ή ότι θα τους εξετάσει αμέσως ο γιατρός, χωρίς να περιμένουν στην «ουρά» των επειγόντων ή απλώς θέλουν να πάνε σε συγκεκριμένο νοσοκομείο και δεν έχουν χρήματα να πληρώσουν το ταξί.
Μάλιστα, δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που έχουν αρνηθεί τη διακομιδή, όταν ανακαλύπτουν ότι δεν θα πάνε στο νοσοκομείο της προτίμησής τους. Ακόμη κάποιοι άλλοι θέλουν να αποφύγουν να πληρώσουν τα 5 ευρώ.
Πάντως υπάρχουν και οι ασθενείς που απλά κάνουν λάθος εκτίμηση της κατάστασής τους, έχουν πανικοβληθεί, φοβούνται και έχουν ανάγκη από ένα ασφαλές περιβάλλον.
Τη χτύπησε το παπούτσι της
Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση γυναίκας η οποία κάλεσε το ΕΚΑΒ για επείγουσα διακομιδή, λόγω αιμορραγίας στο πόδι. Όταν κατέφθασε το ΕΚΑΒ, το πλήρωμα διαπίστωσε ότι η ασθενής είχε τραυματιστεί στο πόδι από ένα... παπούτσι! Για την ακρίβεια, όπως η ίδια παραδέχτηκε, την είχε «χτυπήσει» το παπούτσι της.
Το πλήρωμα προσπάθησε να την πείσει ότι δεν είναι σοβαρό το «ατύχημά» της και σε καμία περίπτωση δεν χρήζει διακομιδής στα επείγοντα. Η ίδια είχε διαφορετική γνώμη και χρειάστηκε η παρέμβαση της αστυνομίας για να αποφευχθεί η διακομιδή.
Εκσυγχρονισμός
Παρά την οικονομική κρίση το ΕΚΑΒ αναπτύσσεται. Ήδη στο επιχειρησιακό κέντρο λειτουργεί σύστημα GPS με το οποίο παρακολουθούνται ανά πάσα στιγμή τα 170 ασθενοφόρα που κυκλοφορούν σε Αττική, Κόρινθο, Εύβοια, Βοιωτία. Επιτρέπει τον έλεγχο της πορείας των ασθενοφόρων, την καθοδήγησή τους για την ενδεδειγμένη -από κυκλοφοριακής άποψης διαδρομή- και την ταυτόχρονη και αμφίδρομη επικοινωνία με τα νοσοκομεία. Με τη λειτουργία αυτή επιτεύχθηκε μείωση στον χρόνο ανταπόκρισης των ασθενοφόρων κατά 25%.
Το Σεπτεμβρίου αναμένεται η μηχανογράφηση και ψηφιακή λειτουργία του επιχειρησιακού κέντρου, ώστε σε πραγματικό χρόνο να λαμβάνονται όλες οι πληροφορίες, ενώ ολοκληρώνεται και η πιστοποίηση ποιότητας υπηρεσιών του επιχειρησιακού κέντρου (κατά ISO9001).