Παρασκευή 26 Νοεμβρίου 2010

ΥΠΑΡΧΕΙ ΔΙΕΞΟΔΟΣ ΑΠΟ ΤΗ ΚΡΙΣΗ ;

 Γράφει ο Αγγελος Σωτηρόπουλος

ΙΣΤΟΡΙΚΟ

Το πρόβλημα της Ελλάδος , που είναι πρόβλημα κρατικού χρέους , όπως και εκείνο της Ιρλανδίας , που είναι πρόβλημα τραπεζικού χρέους , έχουν την ίδια βάση.
Τον υπερβολικό δανεισμό.
Αυτό βέβαια ισχύει για όλες τις χώρες του κόσμου.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία το δημόσιο χρέος ,  ως ποσοστό του ΑΕΠ ,  είναι στο 227% για την Ιαπωνία , 120% για την Ιταλία , 93% για τις ΗΠΑ, 20% για την Κίνα , ενώ το παγκόσμιο χρέος , ως απόλυτο νούμερο , ανέρχεται στα 41 τρίς δολάρια.
Αν συμπεριλάβουμε τα κρυφά χρέη των χωρών προς συνταξιοδοτικά ταμεία , κλάδους υγείας , εξοπλισμούς κλπ , το παγκόσμιο κρατικό χρέος ξεπερνά σήμερα τα 150 τρίς δολάρια , χωρίς να συνυπολογίζονται το ιδιωτικό και χρηματοοικονομικό χρέος.
Η αλήθεια είναι ότι αυτό το χρέος δεν πρόκειται να αποπληρωθεί ποτέ , θα αναχρηματοδοτείται αιώνια , δημιουργώντας την εξάρτηση δανειστών-δανειοληπτών , η οποία κινεί τον κόσμο.
Η ουσία έγκειται στη παραγωγική βάση κάθε ..........χώρας , γιατί αυτή καθορίζει τελικά το ισοζύγιο πληρωμών ,  που αποτελεί τον δείκτη της ζήτησης και προσφοράς του νομίσματος της εν λόγω χώρας.
Οι περισσότεροι νομίζουν ότι το νόμισμα ή το χαρτονόμισμα , που εκδίδει η κάθε Κεντρική Τράπεζα , είναι αυτό που λέμε Χρήμα.
Στην πραγματικότητα τα νομίσματα ή τα χαρτονομίσματα αντιπροσωπεύουν μόλις το 1% εως 2% της συνολικής Προσφοράς Χρήματος(Μ3).
Το υπόλοιπο 98% της προσφοράς χρήματος δημιουργείται από το τραπεζικό σύστημα.
Η ΕΚΤ και οι Εθνικές  κεντρικές τράπεζες ελέγχουν την προσφορά χρήματος και συνεπώς τη δημιουργία πιστώσεων , τη χορήγηση
Τραπεζικών δανείων.
Επομένως η χορήγηση τραπεζικών δανείων είναι στην πραγματικότητα δημιουργία χρήματος.
Το κρίσιμο ερώτημα είναι πώς συνδέεται αυτό το χρήμα με το Κρατικό χρέος.
Η απάντηση είναι μία.
Μέσω Ομολόγων ως εξής:
Τα κράτη εκδίδουν κρατικά ομόλογα.

                                                  
Οι ιδιωτικές τράπεζες τα αγοράζουν και τα καταθέτουν , ως εγγύηση στην ΕΚΤ ,  για να δανεισθούν με τη σειρά τους ζεστό χρήμα ,  για λογαριασμό των πελατών τους (νοικοκυριών και επιχειρήσεων).
Το ίδιο ακριβώς κάνουν και με δικά τους προϊόντα π.χ στεγαστικά δάνεια, στηριζόμενοι στην αρχή της τιτλοποίησης απαιτήσεων.
Η πιστωτική αυτή επέκταση , ενώ στη Γερμανία κρατήθηκε κοντά στο 0% , στις χώρες του Ευρωπαϊκού Νότου ανήλθε στα επίπεδα του 20% με 30%  σε ετήσια βάση ,  από το 1999 , χρονιά ίδρυσης της ΕΚΤ.
Αυτή ήταν μια συνειδητή επιλογή της Ε.Ε και της ΕΚΤ ,  που οδήγησε όμως σε μη ελεγχόμενη ανάπτυξη των χωρών της περιφέρειας και μέσω της ενίσχυσης της κατανάλωσης αυτών των χωρών , στην δημιουργία πλεονασματικών προυπολογισμών για τις χώρες του Βορρά , που επέμεναν στις αρχές του Συμφώνου Σταθερότητας.
Την ίδια χρονική στιγμή , το 1999 , κάνουν δυναμικά την εμφάνισή τους παγκοσμίως οι χρηματοπιστωτικοί οργανισμοί (Morgan Stanley, Lehman Brothers , Goldman Sachs) ,  που εκδίδουν παράγωγα (τοξικά) προϊόντα , με βάση την τιτλοποίηση μελλοντικών απαιτήσεων, κυρίως στεγαστικών δανείων χαμηλης εξασφάλισης (sub-primes loans),  προκειμένου να εκμεταλλευθούν την τεράστια ρευστότητα που δημιουργείται.
Αυτή ήταν μια άλλη συνειδητή επιλογή των ΗΠΑ , Αγγλίας και Γερμανίας , που δημιούργησε μια τεράστια δευτερογενή  και ανεξέλεγκτη πιστωτική επέκταση , καθ’όσον οι χρηματοπιστωτικοί αυτοί  οργανισμοί λειτουργούν πλέον ΚΑΙ  ως εμπορικές τράπεζες , εκτός οποιουδήποτε ελέγχου ( π.χ θέσπιση φόρου στις χρηματιστηριακές συναλλαγές).
Η εξέλιξη αυτή διευκολύνθηκε από το γεγονός ότι στα τέλη του 1999 καταργήθηκε στις ΗΠΑ , με το νόμο Glass-Steagall , η από το 1933 διάκριση μεταξύ εμπορικών και επενδυτικών τραπεζών , αλλά και η αυστηρή εποπτεία του χρηματοπιστωτικού τομέα , που απαγόρευε στις εμπορικές τράπεζες να ασχολούνται με επενδυτικές δραστηριότητες.
Από τα μέσα του 2007 , όταν έσκασε η φούσκα των στεγαστικών δανείων στις ΗΠΑ , το ντόμινο άρχισε να κινείται προς την αντίθετη κατεύθυνση , από τον χρηματοπιστωτικό τομέα στον τραπεζικό και εν συνεχεία στα κράτη και την πραγματική οικονομία.
Μέσα σ’αυτό το χάος είναι προφανές ότι η Ε.Ε χρειάζετο ,  και εάν ακόμη δεν το επιθυμούσε , ισχυρά οικονομικά εργαλεία για να ελέγξει το σύστημα.

                                                   
Η αρχιτεκτονική όμως της Νομισματικής Ένωσης στο χώρο της Ευρωζώνης  διέθετε μόνον την ΕΚΤ ,  για να ελέγχει ουσιαστικά μόνον την προσφορά χρήματος και το διατραπεζικό επιτόκιο.                                                  
Η Ε.Ε αδιαφόρησε πλήρως για την εφαρμογή ενιαίας δημοσιονομικής πολιτικής μέσω ΚΑΙ της οποίας θα επιτύγχανε την πολιτική ενοποίηση της Ευρώπης(Ομοσπονδία Ευρωπαϊκών κρατών).                             
Η δημοσιονομική πολιτική , που εφαρμόζεται σήμερα από την Ε.Ε , είναι εντελώς ανεπαρκής , καθ’όσον στηρίζεται σ’έναν Ευρωπαϊκό προϋπολογισμό , στον οποίον συμμετέχουν τα κράτη μέλη με το 1,05% έως 1,27% του ΑΕΠ τους.
Το περίεργο είναι ότι η Ε.Ε το 1999 έθεσε τους  παρακάτω όρους για μια αυστηρή  δημοσιονομική πειθαρχία με την υπογραφή:
α) του Συμφώνου σταθερότητας ( πληθωρισμός μέχρι 2% , ετήσιο έλλειμμα προϋπολογισμού μέχρι 3% του ΑΕΠ και δημόσιο χρέος μέχρι 60% του ΑΕΠ )
β) του Συμφώνου ανταγωνισμού ( εξάλειψη δασμών , ποσοστώσεων, επιδοτήσεων) και
γ) την δημιουργία της ΕΚΤ,
δηλαδή έθεσε τους στόχους για δημοσιονομική πειθαρχία με μόνο μέσον την Νομισματική πολιτική , χωρίς μέτρα φορολογικής και εισοδηματικής πολιτικής.


ΔΙΕΞΟΔΟΣ

Ως αναγκαία συνθήκη για διέξοδο από την σημερινή κρίση προτείνεται από πολλούς αναλυτές η έκδοση ευρωομολόγου.
Τι σημαίνει τούτο.
Κάθε χώρα ΔΕΝ θα εκδίδει κρατικά ομόλογα , αλλά ομόλογα θα εκδίδει μόνον η ΕΚΤ για λογαριασμό των κρατών μελών.
Αποτέλεσμα τούτου θα είναι:
α)  η εξίσωση του κόστους δανεισμού για όλες τις χώρες μέλη(εκτός της Γερμανίας που δανείζεται πολύ χαμηλά)
β)  η πάταξη της κερδοσκοπίας , που σήμερα συντελείται μέσω των spreads (διαφορά επιτοκίου των Ελληνικών από τα Γερμανικά ομόλογα) και των CDS (ασφάλιστρο κάλυψης κινδύνου).
Σημειωτέον ότι τα cds αναπτύχθηκαν ραγδαία , ως παράγωγα προϊόντα , μεταξύ των ετών 1999 και 2007 και οι αγοραπωλησίες επ’αυτών στο ίδιο διάστημα ανήλθαν στο αστρονομικό ποσόν των 50 τρίς δολάρια και

                                                     -4-


γ)  ο έλεγχος των προϋπολογισμών των κρατών μελών ,  με σκοπό την δημιουργία πρωτογενών πλεονασμάτων (κρατικά έσοδα > κρατικων                                                    
δαπάνων ,στις οποίες δαπάνες δεν περιλαμβάνονται οι τόκοι δανείων), έτσι ώστε να αναχρηματοδοτείται το χρέος με πτωτική τάση.
Εκ παραλλήλου η βελτίωση της παραγωγικής βάσης κάθε χώρας  θα είναι η ικανή συνθήκη που θα επιτρέψει την δημιουργία θετικού ισοζυγίου εξωτερικών συναλλαγών, πράγμα που θα ισχυροποιήσει το κοινό νόμισμα και θα δώσει την δυνατότητα για παραπέρα δημοσιονομική προσαρμογή στην Ευρωζώνη , με την εφαρμογή κοινής φορολογικής πολιτικής (κοινοί συντελεστές φορολογίας εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων) και κοινής εισοδηματικής  πολιτικής (εξίσωση αμοιβών).
Για την στήριξη αυτού Θα χρειασθεί επι πλέον:
α)  η δημιουργία Ευρωπαϊκού μηχανισμού αξιολόγησης κρατών και τραπεζών
β)  η δημιουργία μηχανισμού στήριξης όχι μέχρι το 2013 , αλλά ισόβια , για να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη των αγορών προς τις χώρες της Ευρώπης και
γ)  η απόσυρση της απειλής επιβολής ποινών προς τις χώρες μέλη , που παρεκκλίνουν απο τούς στόχους , γιατί τούτο δημιουργεί αρνητικό ψυχολογικό κλίμα στις αγορές.
Αυτή η Ευρωπαϊκή προοπτική ισχυροποίησης της Ευρωζώνης και εξόδου απο την κρίση είναι σύμφωνη με τις εξαγγελίες των Ζακ Ντελόρ και Ζακ Ατταλί για πολιτική ενοποίηση της Ευρώπης , όπως τούτο καταγράφηκε στη Συνθήκη του Μάαστριχτ το 1992.
Οι Ευρωσκεπτικιστές ισχυρίζονται οτι η παρούσα κρίση είναι η αρχή του τέλους για την Ε.Ε.
Κατά την άποψή μου, η φυγή προς τα εμπρός , δηλαδή η ενοποίηση της Ε.Ε είναι η μοναδική διέξοδος.
Ειδικά για την Ελλάδα , η διέξοδος απο την κρίση είναι να δεχθούμε , ότι η κρίση είναι η μοναδική ευκαιρία διαρθρωτικών αλλαγών.
Σε κάθε περίπτωση προαπαιτούμενο παραμένει η δημοσιονομική εξυγίανση.
Το ερώτημα είναι με ποιό κόστος;
Και η απάντηση δεν μπορεί παρά να είναι καθαρά πολιτική.


                                                                                24, Νοεμβρίου  2010

                                                                                             Α.Σ
Το kafeneio-gr ενθαρρύνει τους αναγνώστες να εκφράζουν τις απόψεις τους μέσα από την ιστοσελίδα μας. Παρακαλούμε όμως τα κείμενα να μην είναι υβριστικά, να μην παραπέμπουν σε άλλους ιστότοπους, να γράφονται στην ελληνική ή την αγγλική γλώσσα (όχι greeklish), να είναι κατανοητά και τέλος να είναι κατά το δυνατόν σύντομα. Είναι αυτονόητο πως η ομάδα διαχείρισης φέρει ευθύνη μόνο για τα επώνυμα άρθρα των συντακτών και των συνεργατών της.

Σας ευχαριστούμε για την συμμετοχή σας.

AddToAny