Γράφει ο Εγνατιάκιας
Αφού ολοκλήρωσε με επιτυχία το δύσκολο έργο της κατασκευής της Εγνατίας οδού, συνδέοντας την Ηγουμενίτσα με τους Κήπους, η «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ ΑΕ» τους τελευταίους μήνες βρίσκεται σε φάση παρακμής και διάλυσης.
Κανένα νέο έργο δεν έχει ξεκινήσει ούτε προβλέπεται να δημοπρατηθεί μέσα στο έτος, ενώ η εκμετάλλευση της οδού περνάει οριστικά στα χέρια των μεγαλοεργολάβων που εισπράττουν τα διόδια της Αθηνών – Θεσσαλονίκης. Η θυγατρική εταιρία που ιδρύθηκε το 2009, με σκοπό την αυτοδύναμη εκμετάλλευση των διοδίων και των ΣΕΑ από την ΕΓΝΑΤΙΑ ΑΕ, είναι πλέον παρελθόν, μια και το ΥΠΟΜΕΔΙ έχει επιλέξει την ιδιωτικοποίηση τους.
Από το 2010 η Εταιρία ανήκει στην επιρροή του Γενικού Γραμματέα Συγχρηματοδοτήσεων (έργων παραχώρησης) Σέργιου Λαμπρόπουλου, που ελέγχει απόλυτα το νέο ΔΣ μέσω του Προέδρου καθ. Α. Μουρατίδη, αλλά κυρίως μέσα από τους δυο Εντεταλμένους Συμβούλους (πρόκειται για συνταξιούχους, παλιούς υπαλλήλους της Εταιρίας) που ανακλήθηκαν από την εφεδρεία προκειμένου να στελεχώσουν το ..........
νέο ΔΣ. Ο Γ. Τσιτουρίδης (συγγενή του τέως υπουργού) και ο υπέργηρος Κ. Καραδήμος, μαζί με τον διευθυντή της νομικής, είναι οι άνθρωποι που εκτελούν τις εντολές του Γ. Γ. και αποφασίζουν για όλα.
Σημειώνεται ότι ο Σ. Λαμπρόπουλος, μέχρι πρότινος υψηλόβαθμο στέλεχος της Κοινοπραξίας που προεισπράττει τα διόδια του ΠΑΘΕ, ανέλαβε αρχικά γενικός διευθυντής στην Εγνατία το 1996 και παρέμεινε και μετά το 2004 επί ΝΔ για ενάμισι χρόνο, εισπράττοντας άνω των 300,000 € ετησίως. Μετά την αποχώρηση του από την Εγνατία ΑΕ, το 2006, προσλήφθηκε από γνωστούς εργολαβικούς ομίλους και τελικά επέστρεψε το 2010 επί ΠΑΣΟΚ, ως ο πράσινος Γενικός Γραμματέας του ΥΠΟΜΕΔΙ. Αν και εμφανίζεται ως τεχνοκράτης ουδέτερος πολιτικά, είναι γνωστός για τις σχέσεις του με τους μεγαλοεργολάβους και έχει αναλάβει να εφαρμόσει την πολιτική του ΠΑΣΟΚ στα δημόσια έργα: (βλέπε http://kafeneio-gr.blogspot.com/2010/01/blog-post_527.html).
Την εικόνα του ΔΣ της Εταιρίας συμπληρώνουν ο τέως βουλευτής Καβάλας Ι. Τσακλίδης, ως Αντιπρόεδρος και ο εξ απορρήτων του ΓΓ Λαμπρόπουλου νομικός σύμβουλος της Εγνατίας και πολυθεσίτης Ζ. Χατζηχαλκιάς, που διορίστηκε πρόσφατα και σύμβουλος στο ΥΠΟΜΕΔΙ.
Η επιλογές της νέας ηγετικής ομάδας είναι να δοθούν με παραχώρηση τα διόδια και τα ΣΕΑ στους εργολάβους, να μην δημοπρατηθεί φέτος κανένα έργο και ιδιαίτερα η περιφερειακή Θεσσαλονίκης, που τόσο προβλήθηκε στις εξαγγελίες του ΠΑΣΟΚ, ενώ είχε προετοιμαστεί από την περασμένη διοίκηση, και να απολυθεί σταδιακά το μεγαλύτερο μέρος από τους υπαλλήλους της Εταιρίας. Ήδη το αξιόλογο επιστημονικό προσωπικό της Εταιρίας απομακρύνεται, ενώ υπάρχουν πληροφορίες για περαιτέρω συρρίκνωση προσωπικού αλλά και αρμοδιοτήτων με την μεταφορά τους στην ΓΓ συγχρηματοδοτήσεων στην Αθήνα.
Ενώ το έμπειρο τεχνικό δυναμικό οδεύει στην ανεργία, συνταξιούχοι του δημοσίου, διπλοθεσίτες, υπέργηροι άνω των 70 και διπλοαμοιβώμενοι του κράτους, όλοι υψηλόβαθμοι υπάλληλοι, και όψιμα πράσινοι, απολαμβάνουν την εύνοια της νέας διοίκησης, που συντάσσει λίστες διώξεων, μέσα σε κλίμα γενικευμένης φοβίας. Οι εκβιασμοί για απολύσεις ή μεταθέσεις σε διάφορα νησιά είναι καθημερινές, παράλληλα με την ομαδική διαθεσιμότητα πολλών εργαζόμενων σε θέσεις ψυγείων.
Όσον αφορά την πολυδιαφημισμένη από το ΠΑΣΟΚ διαφάνεια στα δημόσια έργα και ιδιαίτερα τις εξαγγελίες του κ. Ρέππα περί έρευνας και απονομής δικαιοσύνης, είναι γεγονός ότι ήδη πέρασε στην ιστορία η διερεύνηση για δήθεν σκάνδαλα της προηγούμενης διοίκησης στις αναθέσεις έργων. Τίποτα μεμπτό δεν βρέθηκε, αλλά και αν ακόμη υπήρξε οτιδήποτε, είναι δεδομένη η αναφορά και σύνδεσή του με τους ίδιους κρίκους διαπλοκής που ελέγχουν και σήμερα, όπως και στο παρελθόν, την Εγνατία ΑΕ.
Η εικόνα διάλυσης είναι ολοφάνερη στην ψυχολογία όλου του προσωπικού που ήλπιζε στην αξιοποίηση της Εταιρίας προς όφελος της ανάπτυξης της Β. Ελλάδας. Σήμερα διαπιστώνει, την πρόθεση για ξεπούλημα της Εγνατίας στους μεγαλοεργολάβους, παράλληλα με την ανικανότητα μιας σπάταλης διοίκησης, που αριθμεί τρεις εντεταλμένους συμβούλους και έναν πρόεδρο και διευθύνοντα και μάλιστα σε εποχές λιτότητας, άγριας περικοπής των αποδοχών τους και ανυπαρξίας έργων.
ΜΑΙΟΣ 2010
Ο ΕΓΝΑΤΙΑΚΟΣ